If you want to perform a work, we ask that you purchase the score and parts at the CMC Shop.
To view and submit your loan, please click on My Loan Requests
Text adapted from Aurora Consurgens (attributed to Thomas Aquinas, 1274)
Instrumentation: Mezzo Soprano Clarinet in Bb Bassoon Horn in F String Quartet Piano
April 27, 2024, Scarborough Citadel, Lawrence Ave E.,Toronto
Scarborough Philharmonic Orchestra, Ronald Royer, Music Director & Conductor Danielle MacMillan, Mezzo-soprano Conductor: Ronald Royer
The TextAurora Consurgens (The Rising Dawn), is a medieval text (ca. 1274) attributed to Thomas Aquinas, the great scholar and saint. It was largely forgotten for nearly 700 years before being rediscovered by C.G. Jung in the 1940s. Jung recognized the book as a model for his theory of psychological maturation, which he called “Individuation”. It was translated into English by his assistant and collaborator Marie-Louise von Franz in 1966 as “On the Problem of Opposites in Alchemy.”The book takes the form of seven dramatic dialogs between an alchemist and a Divine female figure known as Sophia, or Wisdom, which describe the stages of the “Science of God” (Alchemy). These stages are part of a process of transformation in which Sophia and the alchemist experience a fall into darkness and subsequent long, painful return to the light. Throughout the process, the alchemist and his guide delve into various alchemical symbols and processes, drawing parallels to the spiritual journey of the soul. Their quest is ultimately one of self-discovery and a deeper understanding of the presence of the divine light within each individual.The MusicThe parables take the form of a cycle of seven songs, played without break. The songs are: Parable 1. Of the Darkness in the Earth a) Come, Children! b) The Tree of LifeParable 2. Of the Black Flood Parable 3. The Prison of Iron Parable 4. The Science of God a) Heat and Cold b) Ave Maris StellaParable 5. The Treasure House Parable 6. All Things Serve the Earth! a) Viderunt Omnes b) Regina CaeliParable 7. The Dialogue of the Lover and the Beloved a) Come, Beloved! b) Let Us Go Into the GardenThe music makes use of a contemporary harmonic idiom, while also quoting from various plainchant hymns and polyphonic music from the 11th-13th centuries which St.Thomas might have known. These include Ave Maris Stella, Perotin's Viderunt Omnes, and most importantly Regina Caeli, which functions as an idee fixe throughout.
Le texteAurora Consurgens (L'aube naissante) est un texte médiéval (vers 1274) attribué à Thomas d'Aquin, le grand érudit et saint. Il fut largement oublié pendant près de 700 ans avant d'être redécouvert par C.G. Jung dans les années 40. Jung a reconnu le livre comme un modèle pour sa théorie de la maturation psychologique, qu'il a appelée « Individuation ». Il a été traduit en anglais par son assistante et collaboratrice Marie-Louise von Franz en 1966 sous le titre « Sur le problème des opposés en alchimie ».Le livre prend la forme de sept dialogues dramatiques entre un alchimiste et une figure féminine divine connue sous le nom de Sophia, ou Sagesse, qui décrivent les étapes de la « Science de Dieu » (Alchimie). Ces étapes font partie d'un processus de transformation dans lequel Sophia et l'alchimiste font l'expérience d'une chute dans les ténèbres et d'un retour long et douloureux à la lumière.Tout au long du processus, l'alchimiste et son guide se plongent dans divers symboles et processus alchimiques, établissant des parallèles avec le voyage spirituel de l'âme. Leur quête est finalement une découverte de soi et une compréhension plus profonde de la présence de la lumière divine en chaque individu.La musiqueLes paraboles prennent la forme d'un cycle de sept chants, joués sans interruption. Les chansons sont :Parabole 1. Des ténèbres sur la terrea) Venez, les enfants !b) L'arbre de vieParabole 2. Du déluge noirParabole 3. La prison de ferParabole 4. La science de Dieua) Chaleur et froidb) Ave Maris StellaParabole 5. La maison au trésorParabole 6. Toutes choses servent la Terre !a) Viderunt Omnesb) Régina CaeliParabole 7. Le dialogue de l'amant et du bien-aiméa) Viens, Bien-Aimé !b) Allons au jardinLa musique utilise un langage harmonique contemporain, tout en citant également divers hymnes de plain-chant et musique polyphonique des XIe-XIIIe siècles que saint Thomas aurait pu connaître. Ceux-ci incluent Ave Maris Stella, Viderunt Omnes de Perotin et, surtout, Regina Caeli, qui fonctionne comme une idée fixe tout au long.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.