Graham Coles was born in London, England on May 7, 1948. In 1951, the Coles family moved to Canada and settled in Toronto. It was apparent early in Coles' life that there was some musical talent. Bored with school music, Coles started to write his own music to play. He went to study theory and composition with Court Stone while continuing violin lessons with Jack Montague. Coles quickly developed both his musical tastes and his interest in conducting in high school, under Isabel Woodward. He became Associate Conductor of the Richmond Hill Symphony at age 17 and then entered the Faculty of Music, University of Toronto. He majored first in musicology, but took his master's degree in composition, studying with Gustav Ciamaga, Talivaldis Kenins and extensively with John Weinzweig.
Despite working with John Weinzweig, Coles has not developed serial techniques. Rather, he has evolved around the degree of dissonance school which can be traced back to Hindemith. Again, although having worked in electronic music with Gustav Ciamaga, Coles felt that this, too, was not his medium. His emphasis is rather on melodic structure and harmonic clarity. More recent works such asVariations on a Mozart Rondo indicate a return to more basic tonal structures.
Coles' output is not large, but central to it are two song cycles. Glimpses of Early Ontario, Op. 15, for baritone and piano, reflects some of the less savoury occurences as related in 19th century newspapers. Each subject is treated to a different style of writing, from declamatory, through tonal to highly dissonant. In 'Twas When the Hour of Evening Came, Op. 19, for soprano and piano, a more even lyrical vein is established, although the work is not without its lighter moments. Here is probably Coles' most consistent use of degree of dissonance growing from a tonal centre.
In 1985 Coles founded the Kitchener-Waterloo Chamber Orchestra, ending his longtime absence from conducting. Currently, in addition to his conducting duties, he teaches compositional disciplines such as harmony and counterpoint.
PROCAN, Canadian League of Composers
In 2003, he became the rental agent for Berandol Music's orchestral library.
GRAHAM COLES est né à Londres, Angleterre, le 7 mai 1948. En 1951, sa famille déménagea au Canada et s'établit à Toronto. Coles a manifesté tôt dans sa vie son talent pour la musique. Trouvant les cours de musique ennuyeux, il se mit à écrire sa propre musique pour la jouer. Il étudia la théorie et la composition avec Court Stone, tout en continuant son apprentissage du violon avec Jack Montague. Coles développa rapidement ses préférences musicales et s'intéressa dès l'école secondaire à la direction d'orchestre, sous l'égide de Isabel Woodward. Il devint chef associé de l'Orchestre symphonique de Richmond Hill à 17 ans et passa ensuite à la Faculté de musique de l'Université de Toronto. Il se spécialisa d'abord en musicologie, pour faire ensuite sa maîtrise en composition, avec Gustav Ciamaga, Talivaldis Kenins et, surtout, John Weinzweig.
Bien qu'il ait été l'élève de Weinzweig, Coles n'a pas adopté la technique sérielle. Il s'est plutôt rallié à l'école de dissonance remontant à Hindemith. Après avoir travaillé en musique électronique avec Gustav Ciamaga, Coles estima encore une fois qu'il n'y trouvait pas satisfaction. En effet, il s'intéresse davantage à la structure mélodique et à la clarté harmonique. Ses œuvres récentes, Variations on a Mozart Rondo, par exemple, marquent un retour à des structures tonales plus fondamentales.
Sans être abondante, sa production semble graviter autour de deux cycles de chansons. Glimpses of Early Ontario, Op. 15, pour baryton et piano, évoque des faits peu réjouissants de l'Ontario du 19e siècle, tels que relatés par les journaux de l'époque. Chaque sujet est traité dans un style d'écriture différent, depuis la déclamation jusqu'à la dissonance exacerbée, en passant par le mode tonal. Dans 'Twas When the Hour of Evening Came, Op. 19, pour soprano et piano, il exploite un lyrisme beaucoup plus soutenu, bien que l'œuvre ne soit pas dépourvue de passages légers. Sans doute s'agit-il ici de l'emploi le plus systématique que Coles ait fait d'une mesure de dissonance émanant d'un centre tonal.
En 1985, Coles fonda l'Orchestre de chambre de Kitchener-Waterloo, renouant avec la direction d'orchestre après une longue absence. Outre ses fonctions de chef d'orchestre, Coles assume celles de maître de composition dans des disciplines comme l'harmonie et le contrepoint.
En 2003, il est devenu l'agent de location de la musicothèque orchestrale de l'éditeur Berandol Music.
SDEC (SOCAN)
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