CHARLES HELLER graduated from Cambridge University, furthered his studies at Wilfrid Laurier and York Universities, received a B.Ed. in Music Education from the University of Toronto, and studied composition with Marjan Mozetich. He taught high school and middle school music for over thirty years, and has been involved for over fifty years in synagogue music, beginning as a boy soprano aged eight. His work with Beth Emeth Bais Yehuda Synagogue, Toronto, was recognized by the United Synagogue of America’s Solomon Schechter Award for Music in 1982. He performed with such major figures as Marvin Hamlisch, Cantor David Kusevitsky and Rabbi Shlomo Carlebach. His arrangements and original compositions are used in synagogues and in concerts throughout the world. He was Vice-President of Jewish Music Toronto and since 1986 has been on the editorial board of the Cantors Assembly, New York. His interest in the transmission and evolution of Jewish music is the basis of his award-winning book What To Listen For in Jewish Music . In 2015 he was appointed Composer in Residence for Strings Attached Orchestra and in 2021 was appointed Composer in Residence at the historic Kiever Shul in downtown Toronto. Recent vocal works include Tramvay Lider/ Streetcar Songs (supported with a grant from Canadian Heritage), Letters from Bozena (commissioned by Rivka Golani, English version commissioned by The Kiever Shul, Toronto) and The Ancient Mariner and the Albatross, commissioned by the Toronto Children’s Chorus. His 2014 work The Two Ravens for viola, flute and strings, commissioned by Rivka Golani and premiered at Head-Smashed-In, Alberta, was described by Marjan Mozetich as “very beautiful…very expressive”.
Diplômé de l’Université de Cambridge, CHARLES HELLER a ensuite poursuivi ses études aux universités Wilfrid Laurier et York, a obtenu un baccalauréat en éducation musicale de l’Université de Toronto, et a étudié la composition avec Marjan Mozetich. Charles Heller a enseigné la musique dans les écoles secondaires et les collèges pendant plus de trente ans et s’implique depuis plus de cinquante ans dans la musique liturgique juive, depuis ses débuts comme garçon soprano à l’âge de huit ans. Son travail avec la synagogue torontoise Beth Emeth Bais Yehuda a été récompensé en 1982 par le prix de musique Solomon-Schechter de la United Synagogue of America. Il s’est produit avec des personnalités aussi importantes que Marvin Hamlisch, le cantor David Kusevitsky et le rabbin Shlomo Carlebach. Ses arrangements et ses compositions originales sont utilisés dans les synagogues et lors de concerts dans le monde entier. Il a été vice-président de Jewish Music Toronto et, depuis 1986, fait partie du comité de rédaction de la Cantors Assembly à New York. Son intérêt pour la transmission et l’évolution de la musique juive est à l’origine de son livre primé What To Listen For in Jewish Music En 2015, il a été nommé compositeur en résidence pour le Strings Attached Orchestra et, en 2021, a été nommé compositeur en résidence à la Kiever Shul historique du centre-ville de Toronto. Parmi les œuvres vocales récentes de Charles Heller, citons ses Tramvay Lider/Streetcar Songs (soutenus par une subvention de Patrimoine canadien), Letters from Bozena (commande de Rivka Golani, version anglaise commandée par la Kiever Shul de Toronto) et The Ancient Mariner and the Albatross, une commande du Chœur d’enfants de Toronto. Son œuvre de 2014 The Two Ravens, pour alto, flûte et cordes, commandée par Rivka Golani et créée à Head-Smashed-In, Alberta, a été décrite par Marjan Mozetich comme « très belle... très expressive ».
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.