Juliet Palmer's music has come to life under a highway off-ramp, in a swimming pool, in the plastic flotsam of a remote beach and in concert halls across North America, Europe and Oceania. Originally from Aotearoa New Zealand, Juliet makes her home in Toronto where she is artistic director of Urbanvessel, a platform for interdisciplinary collaboration.
Recent works: Choreography of Trauma (for The Element Choir, Continuum ensemble and video) celebrates the thousands of small gestures that save a life; Oil & Water (for the Detroit Symphony Orchestra) chronicles the ecological and political watershed; Every Word Was Once An Animal with artist Carla Bengtson (Jordan Schnitzer Museum of Art, Oregon) explores inter-species communication through dance, music, scent and image; Ukiyo, floating world (Urbanvessel and Thin Edge New Music) follows the drift of ideas and plastic across oceans; while the a cappella opera Sweat is a window into the lives of the unseen millions who work to clothe us (CalArts, Los Angeles; Bicycle Opera, Canada; National Sawdust, New York). Recordings include: small excesses (Atoll ) and rivers, (Barnyard Records).
Juliet was composer-in-residence at the New Zealand School of Music and Orchestra Wellington (2011/12), and an OAC Artist-in-Residence at Sunnybrook Research Institute (2018). She is the winner of the Detroit Symphony’s 2018 Elaine Lebenbom Award, a Chalmers Arts Fellow (2018-19), and finalist for the Johanna Metcalf Performing Arts Prize (2019 and 2021). She is Board President of the Canadian New Music Network / Reseau Canadien pour les Musiques Nouvelles.
Juliet holds a PhD in composition from Princeton University and an M.Mus in performance, composition and time-based art from Auckland University.
www.julietpalmer.ca
Canadian Opera Resource (COR) Profile
La musique de Juliet Palmer a pris vie sous une bretelle d'autoroute, dans une piscine, dans les débris de plastique d'une plage éloignée et dans des salles de concert en Amérique du Nord, en Europe et en Océanie. Originaire d'Aotearoa Nouvelle-Zélande, Juliet s'est installée à Toronto où elle est directrice artistique d'Urbanvessel, une plateforme de collaboration interdisciplinaire.
Œuvres récentes : Choreography of Trauma (pour The Element Choir, Continuum ensemble et vidéo) célèbre les milliers de petits gestes qui sauvent une vie ; Oil & Water (pour l'Orchestre symphonique de Détroit) est une chronique du tournant écologique et politique ; Every Word Was Once An Animal avec l'artiste Carla Bengtson (Jordan Schnitzer Museum of Art, Oregon) explore la communication inter-espèces par la danse, la musique, les odeurs et l'image ; Ukiyo, floating world (Urbanvessel et Thin Edge New Music) suit la dérive des idées et du plastique sur les océans; tandis que l'opéra a cappella Sweat est une fenêtre sur la vie des millions de personnes qui travaillent pour nous habiller (CalArts, Los Angeles ; Bicycle Opera, Canada ; National Sawdust, New York). Ses enregistrements comprennent : small excesses (Atoll ) et rivers, (Barnyard Records).
Juliet a été compositrice en résidence à la New Zealand School of Music and Orchestra Wellington (2011/12), et artiste en résidence du CAO au Sunnybrook Research Institute (2018). Elle est lauréate du prix Elaine Lebenbom 2018 de l'Orchestre symphonique de Détroit, boursière des arts Chalmers (2018-19) et finaliste du prix Johanna Metcalf pour les arts de la scène (2019 et 2021). Elle est présidente du conseil d'administration du Réseau canadien pour les musiques nouvelles / Canadian New Music Network.
Juliet est titulaire d'un doctorat en composition de l'Université de Princeton et d'une maîtrise en interprétation, composition et art temporel de l'Université d'Auckland.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.