LESLIE MANN, composer, clarinetist, was born in Edmonton, August 13, 1923 and died in Balmoral, Manitoba, December 7, 1977. Though he took lessons in clarinet at 13 and in composition at 15, he was largely self-taught. He became principal clarinet of the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) Winnipeg Orchestra in 1958 and of the Winnipeg Symphony Orchestra in 1960. He led the Winnipeg Woodwind Quintette and was a member (1956-66) of the Dirk Keetbass Players. Leaving the Winnipeg Symphony Orchestra in 1971 he devoted increasing time to composition and received a number of CBC commissions."
"Mann's early style is similar to that of English music at the turn of the century (Vaughan Williams and Holst, for example). Elegy for Strings (1951) is tonal, with some chromatic alteration. However, his cantata My Master Hath A Garden (1963) uses dissonant tonality and his Concerto for Clarinet and Orchestra (1970) and Orchestral Suite from The Donkey's Tale (1971) use chromatic polytonal material, which becomes dissonant to the point of atonality."
"The works he wrote after 1970 show an individual and undoctrinated mind, a grasp of form, and a predilection for counterpoint. His music thus shows a nearer relationship to Alan Hovhaness, Robert Simpson, Samuel Barber, and, in an earlier generation, Sibelius than to the descendants of Schoenberg and Webern."
1 Encyclopedia of Music in Canada; Edited by Helmut Kallman, Gilles Potvin, Kenneth Winters; Published by University of Toronto Press, 1981. p. 591. 2 Contemporary Canadian Composers; Edited by Keith MacMillan, John Beckwith; Published by Oxford University Press, 1975. pp. 140-41. 3 Encyclopedia of Music in Canada; Edited by Helmut Kallman, Gilles Potvin, Kenneth Winters; Published by University of Toronto Press, 1981. p. 591.
CAPAC
LESLIE MANN, «compositeur, clarinettiste, est né à Edmonton le 13 août 1923 et est mort à Balmoral, Manitoba, le 7 décembre 1977. Même s'il prit des leçons de clarinette à 13 ans et de composition à 15 ans, il fut en grande partie autodidacte. Il devint clarinettiste solo de l'Orchestre de la Société Radio-Canada à Winnipeg en 1958 et de l'Orchestre symphonique de Winnipeg en 1960. Il fonda le Winnipeg Woodwind Quintette et fut membre (1956-66) des Dirk Keetbaas Players. Après avoir quitté l'Orchestre symphonique de Winnipeg en 1971, il se consacra de plus en plus à la composition et reçut plusieurs commandes de la Société Radio-Canada». 1
«Le style des premières œuvres de Mann s'apparente à celui de la musique anglaise du début du siècle (Vaughan Williams et Holst, par exemple). Sa cantate My Master Hath a Garden (1963) fait usage d'une tonalité dissonante, tandis que son Concerto for Clarinet and Orchestra (1970) et Orchestral Suite from «The Donkey's Tale» (1971) emploient un matériau polytonal chromatique qui devient dissonant au point de confiner à l'atonalité.» 2
«Ses œuvres écrites à partir de 1970 témoignent d'un esprit indépendant et ement doctrinaire, d'une maîtrise de la forme et d'une prédilection pour le contrepoint. Sa musique montre dès lors une plus grande affinité avec celle d'Alan Hovhaness, Robert Simpson, Samuel Barber et, à une génération d'écart, avec celle de Sibelius plutôt qu'avec celle des héritiers de Schoenberg et Webern.» 3
1: Encyclopédie de la musique au Canada. sous la direction de Helmut Kallman, Gilles Potvin, Kenneth Winters, Montréal, Éditions Fides, 1983, p 611. 2: Compositeurs canadiens contemporains, sous la direction de Louise Laplante, traduction de Véronique Robert, Montréal, Les Presses de l'Université du Québec, 1977. 3: Encyclopédie de la musique au Canada, sous la direction de Helmut Kallmann, Gilles Potvin, Kenneth Winters, Montréal, Éditions Fides, 1983, p 611.
CAPAC (SOCAN)
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.