Jennifer Butler’s music has been described as intimate, resonant, and sonorous. Silence, holding and releasing tension, and layered colours and textures are important qualities in many of her compositions.
Her music has been performed across Canada and in the USA by outstanding ensembles and producers such as the Vertical Orchestra, the Vancouver Symphony Orchestra, Vancouver New Music, the Western Front (Vancouver), l’Ensemble Lunatik (Quebec City), Arraymusic (Toronto), the Microscore Project (Los Angeles), Continuum Contemporary Music (Toronto), Nu:BC (Vancouver), and Tiresias (Vancouver).
Recent projects include: Stolen Materials Stolen Time, commissioned by Vancouver’s Standing Wave Ensemble; The Tide Rises, The Tide Falls, commissioned by Vancouver New Music; Under Bleak Skies, commissioned by Redshift for the Aventa Ensemble, and performed again at the VSO’s inaugural new music festival; Unvanishing, a collaboration with video artist Terry Billings and the Saskatoon Symphony Players; and Confluence, a choral piece written with poet Rae Crossman especially for R. Murray Schafer on his 80th birthday. Upcoming projects include new works for the Vancouver Inter-cultural Orchestra and the Onyx Trio.
In 2009, Jennifer completed Doctoral studies at UBC. Her thesis composition explored the concept of a feminine aesthetic in music and examined the role gender plays in creating and understanding art. She was the President of the Canadian League of Composers from 2011-14, has been an active member of R. Murray Schafer’s Wolf Project since 2000, and is an associate composer with the Canadian Music Centre. For more information visit: www.jenniferbutler.ca
Intime, résonnante et sonore, telle est la musique de Jennifer Butler, dont les compositions accordent une large part aux textures, aux strates, aux tensions et au silence.
Ses œuvres sont interprétées au Canada et aux États-Unis par des formations renommées telles que le Vertical Orchestra, l’Orchestre symphonique de Vancouver, la société Vancouver New Music, le centre Western Front (Vancouver), l’ensemble Lunatik (Québec), l’ensemble Arraymusic (Toronto), le Microscore Project (Los Angeles), l’ensemble Continuum Contemporary Music (Toronto), le collectif Nu:BC (Vancouver) et le duo Tiresias (Vancouver).
Ses plus récentes compositions comprennent Stolen Materials/Stolen Time, une commande de l’ensemble Standing Wave de Vancouver, The Tide Rises, The Tide Falls, écrite pour la société Vancouver New Music, Under Bleak Skies, une commande de la société Redshift pour l’ensemble Aventa et reprise lors de la première édition du festival de musique actuelle de l’Orchestre symphonique de Vancouver, Unvanishing, en collaboration avec la vidéaste Terry Billings et les Saskatoon Symphony Players, et Confluence, œuvre chorale composée sur les vers du poète Rae Crossman à l’occasion du 80e anniversaire de R. Murray Schafer. Jennifer travaille actuellement à de nouvelles compositions pour l’Orchestre interculturel de Vancouver et le trio Onyx.
Elle a obtenu son doctorat de l’Université de la Colombie-Britannique en 2009, sa composition-thèse traitant de l’esthétique féminine en musique et du rôle des genres masculin et féminin dans la création et la compréhension artistiques. Compositrice agréée du Centre de musique canadienne et présidente de la Ligue canadienne des compositeurs de 2011 à 2014, elle s’implique dans le projet Wolf du compositeur R. Murray Schafer depuis 2000. Pour en apprendre davantage, visitez le site Web www.jenniferbutler.ca.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.