Shelley Marwood is a Canadian composer whose music has been described as "laugh out loud funny" (Selfie, Classic Concerts NS), "charming and wistful" (Merge, CAML), and "full of personality" (Merge, Notations). She writes for all types of ensembles, and her music is frequently narrative, theatrical and comedic, strongly emotional, and visually evocative. Her works have been commissioned and performed across North America and in Europe by ensembles such as the Vancouver, Winnipeg, and Windsor Symphony Orchestras, Ensemble Contemporain de Montréal, Rubbing Stone Ensemble, Jubilate Singers, Greater Windsor Concert Band, and the Goodchild Grady Duo. In 2015 Shelley won both the Karen Kieser Prize in Canadian Music (Imaginings) and the UofT Choral Composition Competition (These Fragile Snowflakes). She also received first prize in the 2008 Canadian Music Centre Prairie Region Emerging Composers’ Competition (Illumination), was a finalist in the 2006 Land's End Composers' Competition (Piano Trio No.1), and was one of the featured composers of the 2009 Windsor Canadian Music Festival. Her piece Merge has received excellent reviews since its inclusion on the Rubbing Stone Ensemble's debut CD "The Lethbridge Sessions", released by Centrediscs in May 2014. Her work has received support from grants through the Ontario Arts Council, the Canada Council for the Arts, the University of Toronto, The Banff Centre, and the SOCAN Foundation. Shelley holds degrees from the University of Toronto (DMA '19), the University of Calgary (MMus ’10), the University of Windsor (BMus '04), and an A.R.C.T. in Piano Performance from the Royal Conservatory of Music.
Compositrice canadienne dont la musique est jugée « hilarante » (Selfie, Classic Concerts NS), « charmante et mélancolique » (Merge, ACBM) et « débordante de personnalité » (Merge, Notations), Shelley Marwood écrit pour diverses géométries. Sa musique est souvent narrative, théâtrale et drôle, et dotée d’une forte charge émotive et d’images visuelles, et la compositrice reçoit des commandes de partout en Amérique du Nord. Sa musique est interprétée sur ce continent et en Europe par des formations comme les orchestres symphoniques de Vancouver, de Winnipeg et de Windsor, par l’Ensemble contemporain de Montréal, ainsi que par l’Ensemble Rubbing Stone, les Jubilate Singers, la Greater Windsor Concert Band et le duo Goodchild-Grady. En 2015, Shelley Marwood a remporté le prix de musique canadienne Karen-Kieser (pour sa pièce Imaginings) et le concours de musique chorale de l’Université de Toronto (pour sa partition These Fragile Snowflakes). Elle a décroché le premier prix du concours pour compositeurs émergents tenu par le bureau régional des Prairies du Centre de musique canadienne pour son œuvre Illumination. Finaliste de l’édition 2006 du concours de composition Land’s End (pour son trio pour piano no 1), elle a aussi été l’une des compositrices programmées lors de l’édition 2009 du Festival de musique canadienne de Windsor. Sa pièce Merge s’est attiré les louanges de la critique depuis son enregistrement pour le tout premier disque de l’Ensemble Rubbing Stone, The Lethbridge Sessions, paru sous étiquette Centredisques en mai 2014. La compositrice reçoit des subventions du Conseil des arts de l’Ontario, du Conseil des arts du Canada, de l’Université de Toronto et de la Fondation SOCAN. Shelley Marwood est titulaire d’un doctorat en musique de l’Université de Toronto (2019), d’une maîtrise en musique de l’Université de Calgary (2010), d’un baccalauréat en musique de l’Université de Windsor (2004) et d’un diplôme A.R.C.T. du Conservatoire royal de musique de Toronto.
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