Composer Hildegard Westerkamp focuses on listening, environmental sound and acoustic ecology. At the beginning of her career she worked with R. Murray Schafer and the World Soundscape Project, is a founding and board member of the World Forum for Acoustic Ecology and was long-time editor of its journal Soundscape. She has conducted soundscape workshops, given concerts and lectures, and has coordinated and led Soundwalks locally and internationally. Westerkamp’s pioneering musical works and writing at the intersections of environmentalism, acoustic communication, radio arts, listening practices and soundwalking activate an awareness that sound is a decisive dimension of the world, an idea that underpins contemporary thinking across social, political, artistic and scientific practices of environmental respect and concern. Her compositions draw attention to the act of listening itself, to the inner, hidden spaces of the environments we inhabit and to details both familiar and foreign in the soundscape. They have been discussed in various articles, but most extensively in Andra McCartney's dissertation Sounding Places: Situated Conversations through the Soundscape Work of Hildegard Westerkamp. Excerpts of her compositions appear in Gus van Sants’ films Elephant and Last Days and more recently she collaborated on the soundtrack of Nettie Wild’s film Koneline. Her composition Klavierklang for pianist Rachel Iwaasa had its world premiere at ISCM’s World Music Days in Vancouver, November 2017. Also in 2017 Hildegard’s ways of composing and listening were presented on CBC IDEAS. For more information visit: www.hildegardwesterkamp.ca
La compositrice Hildegard Westerkamp se concentre sur l’écoute, le son environnemental et l’écologie acoustique. Au début de sa carrière, elle a travaillé avec R. Murray Schafer dans le cadre du World Soundscape Project. Elle a fondé et est membre du conseil d’administration du World Forum for Acoustic Ecology et a longtemps été rédactrice en chef de sa revue Soundscape. Elle a dirigé des ateliers sur le paysage sonore, donné des concerts et des conférences, et a coordonné et dirigé des promenades sonores aux niveaux local et international. Les œuvres musicales et les écrits pionniers de Hildegard Westerkamp, au croisement de l’environnementalisme, de la communication acoustique, des arts radiophoniques, des pratiques d’écoute et des promenades sonores, déclenchent une prise de conscience de la dimension décisive du son dans le monde, une idée qui sous-tend la pensée contemporaine à travers les pratiques sociales, politiques, artistiques et scientifiques de respect et de préoccupation pour l’environnement. Les compositions de Hildegard Westerkamp attirent l’attention sur l’écoute en soi, sur les espaces intérieurs et cachés des environnements que nous habitons et sur les détails à la fois familiers et étrangers du paysage sonore. Elles ont été abordées dans divers articles, mais surtout dans la thèse d’Andra McCartney intitulée Sounding Places: Situated Conversations through the Soundscape Work of Hildegard Westerkamp. Des extraits de ses compositions figurent dans la trame sonore des films Elephant et Last Days de Gus van Sants et, plus récemment, elle a collaboré à la trame sonore du film Koneline de Nettie Wild. Sa composition Klavierklang pour la pianiste Rachel Iwaasa a été créée en première mondiale en novembre 2017 à l’occasion des Journées mondiales de la musique de la SIMC à Vancouver. Cette même année, ses méthodes de composition et d’écoute ont été présentées sur le programme Ideas de la CBC. Pour plus d’informations, visitez le site : www.hildegardwesterkamp.ca
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.