William Henry Anderson (b. London, England, 21 April, 1882; d. Winnipeg, Manitoba, April 12, 1955). He studied voice and composition with private teachers before winning two scholarships to attend the Guildhall School of Music, London. He studied voice in Italy with Garcia and Battistini and was later tenor soloist in London at St. Stephen's Walbrooke Church and St. Paul's Cathedral.
In 1910 he settled in Winnipeg where he was choir leader and soloist at the Central Congregational Church until 1934, then at St. Andrew's United Church, River Heights (1934-54). He was founder and conductor of the Apollo Male Voice Choir, the CNR Mixed Choir and the Oriana Singers as well as conductor of the CBC Choristers (1940-55). He taught singing for many years in Winnipeg; his pupils included Gladys Whitehead and Morley Meredith, a leading baritone of the Metropolitan Opera Company.
He was a prolific composer of songs, carols and anthems. These were published in Canada, the USA, Great Britain and Australia, and have been performed all over the world. He also arranged a large number of Ukrainian, Czech and Icelandic folksongs under the pseudonym of Michael Bilencko, using particularly those variants developed among settlers in Manitoba. He also composed under the pseudonym of Hugh Garland. For his solo songs he sought Canadian verse settings of words of the Victorian poet Audrey Alexandra Brown for instance, and the Winnipeg poets R.H. Grenville, Nan Emerson, Constance and Sheila Barbour and Noreen Moore. His music possesses a natural lyricism and an appreciation of what is idiomatic vocally and chorally. Young singers and volunteer choirs are grateful for these qualities and for the music's effectiveness and durable charm. His compositions are particularly suitable for immature voices and have been used widely in school classrooms, by amateur choirs, and as teaching material.
Contemporary Canadian Composers, Edited by Keith MacMillan and John Beckwith, Published by Oxford University Press, 1975. p.5.
WILLIAM HENRY ANDERSON (né à Londres, Angleterre, le 21 avril 1882 mort à Winnipeg, Manitoba, en 1955). William H. Anderson suivit des cours privés de chant et de composition avant d'obtenir deux bourses pour étudier à la Guildhall School of Music, à Londres. Il étudia le chant en Italie avec Garcia et Battistini et fut ténor solo à la St. Stephen's Walbrooke Church et à la cathédrale St. Paul, à Londres.
Il s'installa à Winnipeg, en 1910, où il fut chef des chœurs et soliste à la Central Congregational Church jusqu'en 1934, puis à la St. Andrew's United Church, à River Heights (1934-1954). Il fonda et dirigea l'Apollo Male Voice Choir, le CNR Mixed Choir et les Oriana Singers, en plus de diriger les CBC Choristers (1940-1955). Il fut longtemps professeur de chant à Winnipeg: Gladys Whitehead, directrice du Royal Hamilton Conservatory, et Morley Meredith, premier baryton au Metropolitan Opera, furent au nombre de ses élèves.1
Anderson fut un compositeur prolifique de chansons, de cantiques de Noël et de chants liturgiques, lesquels furent publiés au Canada, aux États-Unis, en Grande Bretagne et en Australie et interprétés partout dans le monde. Sous le pseudonyme de Michael Bilencko, il arrangea un grand nombre de chansons du folklore ukrainien, tchèque et islandais, se servant en particulier des variantes inventées par les colons du Manitoba. Il composa en outre sous le pseudonyme de Hugh Garland. Dans ses chansons pour voix seule, il a mis en musique des poésies canadiennes, entre autres les vers de la poète victorienne Audrey Alexandra Brown, et des poètes de Winnipeg R. H. Grenfel, Nan Emerson, Constance et Sheila Barbour, et Noreen Moore. Empreinte d'un lyrisme naturel, sa musique dénote une connaissance de ce qui est idiomatique au plan vocal et choral, qualités que les jeunes chanteurs et les chœurs bénévoles apprécient vivement, tout comme l'efficacité et le charme persistant de la partie musicale. Ses compositions conviennent spécialement aux voix immatures et ont été couramment utilisées dans les écoles, par des chœurs amateurs, ou comme matériel didactique.
1 Compositeurs canadiens contemporains, sous la direction de Louise Laplante, traduction de Véronique Robert, Montréal, Les Presses de l'Université du Québec, 1977, p.7.
CAPAC (SOCAN)
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.