Composer, pianist, educator, Mary Gardiner, B.A. Honours (Music), A.R.C.T. (Piano Performance) has composed for piano (including a piano concerto), string orchestra, voice, choir, chamber and vocal ensembles. Her music has been described as ‘rich in ideas’, ‘well-crafted’ and ‘honest without contrivance’. It has been published, recorded, broadcast and performed across Canada and internationally.
A Founding member and former Chair of the Association of Canadian Women Composers, Gardiner was also active for many years as President of the Alliance for Canadian New Music Projects. (ACNMP’s Contemporary Showcase, a festival of music by Canadian composers for students is now a national festival.) When Gardiner stepped down from the Presidency, a scholarship was established in her name. She also served on the Council of the Ontario Region of the CMC, several as Chair. As an educator, she first taught Music and English in secondary school before launching her own private piano studio, during which time, she conducted a church choir and studied Composition with Samuel Dolin. She presented workshops on Canadian music to teachers throughout Ontario and adjudicated at music festivals. In recognition of her exceptional commitment to Canadian music as a ‘builder of bridges between composers and teachers and students’, the CMC and the Canadian League of Composers presented her with the 2003 Friends of Canadian Music Award.
What the critics said......
“After the elegant rhetoric of the baroque masters, the quasi-jazzy but always genteel slang of Mary Gardiner’s Concerto for Piano was most refreshing. It’s a well-constructed dialogue between the piano and strings with arch urgings from the percussion. I kept wanting the music to be danced to. (Arthur) Ozolins’ dynamic pianism once more left one slack-jawed.” Hugh Fraser, Hamilton Spectator 11/02/85
“Mary Gardiner’s Zhawaninodin drew the most exotic picture of all... The vocal sound effects... created a vivid mood-picture of a shadowy world.” Ronald Hambleton, Toronto Star 28/09/87
“Mary Gardiner demanded a considerably different approach of Iraina Neufeld in De Profundis. At times, the instruments wove arabesques around the vocal line; at other times they blended into it; but what was particularly striking about this piece (was) the way the composer directed the soloist to speak some of Christina Rosetti’s verses and sing others.” William Littler, Toronto Star 22/06/86
“A Pot of Gold by composer Mary Gardiner delighted the audience.” Tim Smith, Winnipeg Sun 23/03/82
“ ... song of pungent impact” Downtowner (Winnipeg)
Née à Toronto, Mary Gardiner a d'abord étudié le piano avec sa mère avant de poursuivre ses études avec Elsie Bennett, membre du duo de piano Bennett & Bone. Elle a obtenu un diplôme d'Associate of the Royal Conservatory of Toronto (A.R.C.T.), un B.A. en concentration musique ainsi qu'un certificat de la Faculté d'éducation de l'Université de Toronto. Par la suite, elle a enseigné l'anglais et la musique dans les écoles secondaires avant de remettre sa démission pour élever deux enfants; pendant cette période, elle a donné des cours particuliers, dirigé une chorale d'église, s'est produite comme pianiste en solo ou comme accompagnatrice, en plus d'étudier la composition avec Samuel Dolin.
Très intéressée par la musique contemporaine pour les jeunes interprètes, elle s'est jointe à la Contemporary Music Association, qui parraine un festival de musique canadienne contemporaine pour les étudiants, qu'elle a présidé pendant treize ans. Lorsqu'elle a remis sa démission en 1990, l'association (rebaptisée Alliance for Canadian New Music Projects) a créé une bourse qui porte son nom. Elle a également donné des ateliers sur la musique contemporaine à l'intention des professeurs de piano partout en Ontario.
Membre fondatrice de l'AFCC (1980), Mary Gardiner présida cet organisme au début de son existence. En 1989, elle est devenue Compositrice agréée du Centre de musique canadienne et a siégé au Conseil régional de l'Ontario (qu'elle présida également pendant 8 ans) ainsi qu'au Conseil d'administration national du CMC.
En 2002, Mary Gardiner a été nommée membre honoraire à vie de l'Association des femmes compositeurs canadiennes. La même année, Conservatory Canada a lancé un CD de sa musique pour voix et piano (The Music of Mary Gardiner), interprétée par deux musiciennes d'Ottawa, la pianiste Elaine Keillor et la soprano Gloria Jean Nagy.
En plus de ses activités de compositrice, Mary Gardiner enseigne, participe à des jurys de festivals de musique et se produit comme interprète.
On a dit de sa musique qu'elle est «riche d'idées», «bien écrite» et «honnête sans affectation».
Affiliations : Compositrice agréée, CMC Association des femmes compositeurs canadiennes Ligue des compositeurs canadiens SOCAN Fédération canadienne des professeurs de musique
Courriel : [email protected]
Toutes les partitions et CD sont disponibles au Centre de musique canadienne;www.centremusique.ca
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.