Grace Jong Eun Lee is a composer and a performer dedicated to inter-culturalism. She received her Bachelor of Music and Master of Music from the University of British Columbia (Piano and Composition).
Currently, she teaches the Kayagum (Korean Zither) and new Korean music as well as directs and performs in the School of Music Korean Ensemble at the Vancouver Community College. Also, she is an Associate composer of the Canadian Music Centre. Her compositions have been performed at the Vancouver Art Gallery, and for the Candian Society of Asian Arts, Festival Vancouver, Socan, and the CBC Orchestra. She has also organized a concert for the Korean Heritage College of North America at the UBC Music Recital Hall. She performed one of the Kayaygum pieces, “Revolution of the Dharma Wheel”, at the General Motors APEC and on Canadian Roger’s TV in 1997, at the Korean Veterans Association (Victoria) in 2001, Pong-San Mask Dance Workshop (Korean Mask Dance Music and History) lecture for the UBC Theatre Department, “Kayagum Concerto” for the Sacred Music Festival Vancouver 2001 and the Socan Foundation for the Special Workshop for New Music. Also, she is the 2nd winner at the Overseas Korean Traditional Arts Contest (2002). As a Canadian composer representative, her piece was chosen in the International Festival of Women in Music Today 2003 (April 8-12) in Seoul, Korea. CBC Radio (May, 2005) (Music of Grace J.E. Lee). Vancouver Symphony Orchestra (May, 2006) (Music of Grace J E Lee).
Her compositions reflect a combination of Korean, Chinese (Erhu) and Western instruments (flute, clarinet, piano, string and percussion). She is strongly influenced by the sounds of nature and often uses them in her works to convey the East Asian sense of space and emptiness. Her interest in playing both traditional and contemporary music and composing for the Kayagum blossomed in Canada.
October 2006
Grace Lee fait des études en piano et en composition à l’Université de la Colombie-Britannique où elle obtient un baccalauréat (1995) et une maîtrise en musique (1998). Aujourd’hui, non seulement elle enseigne le Kayagum (une cithare coréenne) à la UBC, elle y dirige l’ensemble coréen de l’École de musique avec lequel elle est également interprète. Avant de quitter la Corée pour s’établir au Canada en 1987, Mme Lee était récipiendaire de plusieurs premiers prix en piano, et elle était une compositrice accomplie. C’est au Canada que son intérêt de jouer de la musique traditionnelle et contemporaine et de composer pour le Kayagum a connu son plein épanouissement.
Artiste unique, elle compose la musique pour le Kayagum et en est l’interprète. Elle est largement reconnue en tant que compositrice qui a défini une voie nouvelle à la recréation contemporaine de la musique de Kayagum. Ses œuvres font valoir des combinaisons d’instruments coréens, chinois (er-hu) et occidentaux (flûte, clarinette, piano, cordes et percussion). Elle est fortement influencée par les sons de la nature dont elle se sert fréquemment dans ses œuvres pour évoquer la notion de l’Asie orientale de l’espace et du néant.
Ses œuvres ont été interprétées au Sonic Boom Festival, à la Vancouver Art Gallery et pour la Société canadienne des arts asiatiques. Elle a aussi organisé un concert pour le Korean Heritage College of North America présenté à la Music Recital Hall de la UBC. Elle a également interprété une de ses pièces pour Kayagum, Revolution of the Dharma Wheel, à General Motors APEC et à Roger’s TV, en 1997.
Mme Lee aime faire connaître la musique multiculturelle. Elle crée présentement un nouveau genre de cours pour enseigner l’interprétation du Kayagum. Outre l’écriture de musique nouvelle, elle fait des arrangements de mélodies folkloriques de la Corée pour le Kayagum, les tambours et des instruments occidentaux.
Avril 2004
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.