Lorne Betts was born in Winnipeg, Manitoba on August 2, 1918 (and died on August 5, 1985 in Hamilton, Ontario). He studied in Winnipeg with Filmer Hubble (piano and organ), W.H. Anderson (voice), and Hunter Johnston (composition), later studying composition with John Weinzweig (1947-53) in Toronto and in summer courses at the Royal Conservatory of Toronto with Ernst Krenek, Alan Rawsthorne, and Roy Harris (1950-53). He holds the ACCO and LRSM diplomas and was a Fellow of the Royal Hamilton College of Music. From 1952 to 1959 he was principal of the Hamilton Conservatory of Music (later the Royal Hamilton College of Music), and was the director of music at St. Paul's Presbyterian Church and at Melrose United Church in Hamilton. In 1965 he became the music critic for the Hamilton Spectator.
His Music for Orchestra (1963), commissioned by Lee Hepner for the Hamilton Philharmonic Orchestra, uses a twelve-tone series, which Betts exploited through rhythmic variation. The structure is not complex; in fact, Betts preferred the clearest statement of the row and its variations. This is not typical of Betts' style, however, which usually combined tonal writing with dissonant interjections for colouristic effect. Three Songs (1948), in which he called on chromatic material, is dark and dramatic; the Five Songs (1950) are polytonal and lighter than the earlier set. The vocal writing in Festival Psalm (1968) is quite traditional and again the material is tonal.
Betts died on August 5, 1985 in Hamilton, Ontario.
Contemporary Canadian Composers; Edited by Keith MacMillan, John Beckwith; Published by Oxford University Press, 1975. p. 27.
CAPAC, Registered Music Teachers Association (Canadian and Ontario division), Canadian Association of Music Festival Adjudicators
LORNE BETTS est né à Winnipeg, Manitoba, le 2 août 1918 (et est décédé le 5 août 1985 à Hamilton, Ontario). Il a étudié à Winnipeg avec Filmer Hubble (piano et orgue), W. H. Anderson (chant) et Hunter Johnston (composition); par la suite il a travaillé la composition avec John Weinzweig (1947-1953) à Toronto, puis avec Ernst Krenek, Alan Rawsthorne et Ray Harris lors de cours d'été au Conservatoire royal de Toronto (1950-1953). Il détient les diplômes ACCO (Associate of the Canadian College of Organists) et LRSM (Licentiate of the Royal School of Music), et il est boursier du Collège royal de musique de Hamilton. Il a été directeur du Conservatoire de musique de Hamilton (rebaptisé plus tard Royal Hamilton College of Music) de 1952 à 1959, et il a occupé les fonctions de directeur musical de l'église presbytérienne St. Paul et de l'église unie Melrose de Hamilton. En 1965, il devient critique musical pour le journal Hamilton Spectator. Music for Orchestra (1963), commandée par Lee Hepner pour l'Orchestre philharmonique de Hamilton, utilise une série de douze sons que Betts développe au moyen de variations rythmiques. La structure n'en est pas complexe; de fait, Betts préfère un maximum de clarté dans l'exposition de la série et de ses variations. Ce trait n'est cependant pas caractéristique de son style qui allie habituellement une écriture tonale à de brusques interventions dissonantes pour obtenir un effet de couleur. Three Songs (1949), où il fait appel à des éléments chromatiques, est une œuvre sombre et dramatique, tandis que Five Songs (1950) est polytonal et d'un caractère plus léger que le premier cycle. Le style vocal de Festival Psalm (1968), qui fait également appel à un matériau tonal, est très traditionnel. Compositeurs canadiens contemporains. sous la direction de Louise Laplante, traduction de Véronique Robert, Montréal, Les Presses de l'Université du Québec, 1977, pp.39-40.
CAPAC (SOCAN), Fédération canadienne des Associations de professeurs de musique, Ontario Registered Music Teachers'Association, Canadian Association of Music Festival Adjudicators
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.