Colin MacDonald is a freelance saxophonist, composer and arranger living in Vancouver, BC. A former member of the new music chamber group Ensemble Symposium, and the Balinese gamelan Gong Gita Asmara, Colin regularly performs with the Saxophilia Saxophone Quartet, and the Cascadia Reed Quintet. He has also worked extensively with Vancouver New Music, the Redshift Music Society, the Erato Ensemble, the Vancouver Symphony Orchestra, the West Coast Symphony, and the Kamloops Symphony. Colin has studied jazz arranging with Fred Stride, world rhythms with Glen Velez and Trichy Sankaran, and Balinese gamelan with Michael Tenzer and Dewa Ketut Alit. With a composition style rooted in the traditions of American and European minimalism, Colin also incorporates elements of rhythmic practices from world music cultures in West Africa, Indonesia, and Latin America. Colin’s works have been premiered by the Turning Point Ensemble, Continuum Contemporary Music, Gamelan Gita Asmara, Sekaah Gong Cenik Wayah, Ad Mare Wind Quintet, The Microscore Project, the Vertical Orchestra, Fringe Percussion, the Yarilo Duo, the Saxophilia saxophone quartet, saxophonist Julia Nolan, and pianist Marguerite Witvoet.
In 2006 he formed his own chamber orchestra, The Colin MacDonald Pocket Orchestra, to present his original compositions for large ensemble. Colin’s debut CD Circle of Wind containing his chamber compositions for saxophone was released in 2011. His hour-long installation work for 16 saxophones, The Sky is a Clock, was released in 2020 on Redshift Records.
Colin MacDonald est un saxophoniste, compositeur et arrangeur indépendant qui vit à Vancouver, en Colombie-Britannique. Ancien membre de l’ensemble de musique de chambre actuelle Symposium et du groupe de gamelan balinais Gong Gita Asmara, il se produit régulièrement avec le quatuor de saxophones Saxophilia et le quintette de bois Cascadia. Il a aussi beaucoup travaillé avec les sociétés Vancouver New Music et Redshift, l’Ensemble Erato, ainsi que les orchestres symphoniques de Vancouver et de Kamloops et le West Coast Symphony. Colin MacDonald a étudié l’arrangement jazz avec Fred Stride, les rythmes du monde avec Glen Velez et Trichy Sankaran, et le gamelan balinais avec Michael Tenzer et Dewa Ketut Alit. Démontrant un style de composition ancré dans les traditions du minimalisme américain et européen, il incorpore également des éléments de pratiques rythmiques provenant des cultures de musique du monde d’Afrique de l’Ouest, d’Indonésie et d’Amérique latine. Ses œuvres ont été créées par l’Ensemble Turning Point, la société Continuum Contemporary Music, le groupe de gamelan Gita Asmara, Sekaah Gong Cenik Wayah, le quatuor de vents Ad Mare, le Microscore Project, le Vertical Orchestra, Fringe Percussion, le Duo Yarilo, le quatuor de saxophones Saxophilia, la saxophoniste Julia Nolan et la pianiste Marguerite Witvoet. En 2006, Colin MacDonald a formé son propre orchestre de chambre, le Colin MacDonald Pocket Orchestra, pour présenter ses compositions originales pour grand ensemble. Son premier disque compact, Circle of Wind, contenant ses compositions de chambre pour saxophone, est paru en 2011. Son installation d’une heure pour 16 saxophones, The Sky is a Clock, a été publiée en 2020 sous étiquette Redshift Records.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.