Daniel McConnachie is a composer, musician and educator who was born in Toronto Ontario in 1953. He attended Queen’s University in Kingston Ontario where he studied composition with Istvan Anhalt and Clifford Crawley, and theory and counterpoint with F.R.C. Clark, receiving a B.Mus. degree in 1976. Entering the Master’s programme at the University of Toronto’s Faculty of Music, Daniel studied composition with John Weinzweig and Gustav Ciamaga, while Derek Holman provided theoretical explorations and historical context of 20th Century materials. These studies resulted in the awarding of an M.Mus. in Composition and Theory in 1978. In 1980, he started a 28-year career teaching music in the York Region District School Board, eventually becoming Head of Music at Stouffville District Secondary School. Upon retirement in 2008, Dan returned to school working towards a D.Mus. in Composition and Theory at Boston University where he studied with John Wallace and Benjamin Bierman. McConnachie’s compositions range from the freely atonal to the fully tonal and include works for solo winds, piano, choir, chamber and jazz ensembles, band and symphony orchestra. His focus of late has been music influenced by the Celtic traditions he grew up with and has come to embrace more fully. This has led to an exploration of the intersection of traditional music with more formal classical forms and ensembles. A number of commissions from Orchestra Kingston have allowed him to explore these influences in an orchestral setting, while recent chamber and solo works have seen him further explore this intersection in new ways. Daniel is a member of the Canadian League of Composers, an Associate Member of The Canadian Music Centre, SOCAN, and an active performer on the bassoon.
Daniel McConnachie est compositeur, musicien et éducateur qui était né à Toronto, Ontario en 1953. Il a fréquenté l’Université Queen’s à Kingston, Ontario où il a étudié la composition avec Istvan Anhalt et Clifford Crawley, et la théorie et le contrepoint avec F.R.C. Clark, recevant un Baccalauréat en Musique en 1976. Entrant au programme de Maîtrise de la Faculté de Musique de l’Université de Toronto, Daniel a étudié la composition avec John Weinzweig et Gustav Ciamaga, tandis que Derek Holman a fourni des explorations théoriques et le contexte historique du 20e siècle. Ces études ont abouti à l’obtention d’une Maîtrise en Musique en Composition et Théorie en 1978. En 1980, il a commencé une carrière de 28 ans dans l’enseignement de la musique au York Region District School Board, devenir finalement Chef de la Musique à la Stouffville District Secondary School. À sa retraite en 2008, Dan est retourné à l’école en vue d’un Doctorat en Musique en Composition et Théorie à l’Université de Boston, où il a étudié avec John Wallace et Benjamin Bierman. Les compositions de McConnachie vont du libre atonal au pleinement tonal et comprennent des oeuvres pour instruments à vent solistes, piano, choeur, ensembles de chambre et de jazz, orchestre d’harmonie et orchestre symphonique. Il se concentre récemment sur la musique influencée par les traditions celtiques avec lesquelles il a grandi et en est venu à embrasser plus pleinement. Cela a conduit à une exploration de l’intersection de la musique traditionnelle avec des formes et des ensembles plus formels. Un certain nombre de commandes de l’Orchestra Kingston lui ont permis d’explorer ces influences dans un cadre orchestral, tandis que de récentes oeuvres de chambre et solo l’ont vu explorer davantage cette intersection de nouvelles façons. Daniel est membre de la Ligue canadienne des Compositeurs, membre associé du Centre de Musique canadienne, SOCAN, et un artiste actif au basson.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.