Sara Scott Turner's career as a composer has evolved from studies in London (Sir Lennox Berkeley), Paris (Nadia Boulanger), U.S. (Roy Harris) writing 12-tone and atonal music to more recent accessable works inspired by social issues. Such compositions include SECRET MUSIC (1992) which was written for Remembrance Day and SONGS OF RESISTANCE (1993) in celebration of Louis Riel Day, both broadcast on CBC for those occasions.
NISHKA ONAGAMON (1995), premiered and broadcast by the Manitoba Chamber Orchestra reflects Turner's years of research of Canadian Aboriginal lullabies. This work, honouring the birth of Turner's Aboriginal Grandaughter, Nishka, features tympani, which the composer studied and performed professionally.
In 2004, Turner wrote a commissioned work for soprano, choir, organ and Taiko drums performed to mark the welcoming of West-coast Japanese families 60 years previously to Knox United Church, Winnipeg. The haiku title is: AS THE STORM RAGES OUR DRAWING CLOSER KEEPS US WARM. MEMORIES OF INNOCENCE...CONFINED for recorder, piano, drum and voice explores feelings of longing for freedom, using traditional Jewish and First Nations music. Commissioned by the Manitoba Arts Council, this work was premiered at the Berney Theatre, Winnipeg in 2005.
Turner created an inner-city arts program in which children developed their sense of self worth through artistic creativity. Turner studied music therapy in the 1980's, subsequently presenting and publishing as a scientific member of the International Society for Music in Medicine on subjects ranging from music for chronic pain,music in childbirth and creative movement (dance) for the well-elderly.
Turner taught percussion, theoretical subjects, music history and piano at Peabody College, Vanderbilt University; The University of British Columbia; Acadia University and Brandon University. She studied at the University of Louisville, Juilliard, Tanglewood and Interlochen.
Since 2008, Turner has administered Meet the Composer, a monthly series by Manitoba composers illustrating and discussing their music. She is active as an adjudicator.
Le parcours de Sara Scott Turner comme compositrice l’a menée d’études à Londres (Sir Lennox Berkeley), à Paris (Nadia Boulanger) et aux États-Unis (Roy Harris) marquées par la composition de musique dodécaphonique et atonale, à ses œuvres récentes, plus accessibles, inspirées par des questions sociales. Ces compositions incluent SECRET MUSIC (1992), écrite pour le Jour du Souvenir et SONGS OF RESISTANCE (1993) qui souligne la Journée Louis Riel, toutes deux radiodiffusées par la SRC à ces occasions.
NISHKA ONAGAMON (1995), créée et diffusée par le Manitoba Chamber Orchestra, témoigne des recherches que Turner a menées pendant plusieurs années sur les berceuses autochtones au Canada. Célébrant la naissance de Nishka, la petite-fille autochtone de Turner, cette pièce fait appel aux timbales, instrument que la compositrice a étudié et dont elle a joué professionnellement.
En 2004, Turner a reçu la commande d’une œuvre pour soprano, chœur, orgue et tambours Taiko, exécutée pour commémorer l’accueil à la Knox United Church, à Winnipeg, de familles japonaises de la côte ouest 60 ans plus tôt. Le haiku qui forme le titre, se lit comme suit : AS THE STORM RAGES OUR DRAWING CLOSER KEEPS US WARM. MEMORIES OF INNOCENCE...CONFINED (Pendant que la tempête fait rage notre étreinte nous tient au chaud. Souvenirs d’innocence…confinés.) Écrite pour flûte à bec, piano, tambour et voix, cette pièce, qui explore la soif de liberté, utilise la musique traditionnelle juive et celle des Premières Nations. Commandée par le Conseil des arts du Manitoba, l’œuvre fut créée au Berney Theatre, à Winnipeg, en 2005.
Sara Scott Turner a mis sur pied un programme artistique destiné aux quartiers défavorisés et permettant aux enfants d’améliorer leur estime de soi par la création artistique. Elle a étudié la musicothérapie dans les années 1980, et par la suite elle a donné des conférences et publié des articles comme membre scientifique de la Société internationale pour la musique en médecine, sur des sujets tels que la musique pour soulager la douleur chronique, la musique pendant l’accouchement et le mouvement créatif (danse) pour les aînés en bonne santé.
Turner a enseigné la percussion, des matières théoriques, l’histoire de la musique et le piano au Peabody College de la Vanderbilt University, à l’Université de la Colombie-Britannique, à l’Université Acadia et à l’Université de Brandon. Elle a étudié à l’Université de Louisville, à Juilliard, à Tanglewood et à Interlochen.
Depuis 2008, Sara Scott Turner administre le programme Meet the Composer, série de rencontres mensuelles où des compositeurs du Manitoba donnent des exemples et discutent de leurs œuvres. Elle est également examinatrice à des concours de musique.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.