Keith Bissell was born on February 12, 1912, in Meaford, Ontario (and died on May 9, 1992). In 1942, while teaching school in the Borough of York, in Toronto, he received in 1942 a Bachelor of Music degree from the University of Toronto, where his principal teacher was Leo Smith. In 1948 Bissell was appointed Supervisor of Music for Edmonton schools. During his tenure he was organist at Christ Church, founded the Edmonton Teachers' Chorus and formed the Edmonton Junior Symphony Orchestra.
Returning to the Toronto area, he served during 1955-1976 as Co-ordinator of Music for the Scarborough Board of Education. In 1963 he helped organize, with the late John Adaskin of the Canadian Music Centre, the first Canadian composers' seminar in music education.
After a period of study in 1960 in Munich with Gunild Keetman and Carl Orff, Bissell introduced into the Scarborough schools the Orff method of elementary music education 'which emphasizes the truth that all significant musical development is based in the first place on an awareness of one's own roots'.
Folk materials have influenced many of Bissell's works, from Six Folk Songs from Eastern Canada (a CBC commission, first performed in 1971 by Maureen Forrester) to the Variations on a Canadian Folk Song for string orchestra (commissioned and performed by the Toronto Chamber Players). This marks him as a "traditionalist," a designation he readily accepts. Even his titles (Three Songs in Praise of Spring, Under the Apple Boughs, A Bluebird in March) are resolutely nature-oriented in an era when musical titles are increasingly abstract or technological.
Generally, Bissell's style is only mildly dissonant and still holds quite firmly to diatonic harmony. HisSonata for Organ (1963), which is a fine example of his more complex writing, is basically polyphonic in texture and incorporates several instances of passing dissonance. Nevertheless, the entire framework is clearly of a tonal, diatonic nature.
PROCAN, Canadian Music Centre (President 1974-77), Canadian Music Council (past Director)
KEITH BISSELL est né le 12 février 1912 à Meaford, Ontario (et est décédé le 9 mai 1992). Il étudia la musique principalement avec Leo Smith à l'Université de Toronto et obtint son baccalauréat en musique en 1942 alors qu'il occupait un emploi d'enseignant dans le Borough of York à Toronto. En 1948, Bissell fut nommé superviseur de la musique pour les écoles d'Edmonton. Pendant ce temps, il fut organiste à la Christ Church, et fonda l'Edmonton Teachers' Chorus et l'Edmonton Junior Symphony Orchestra.
De retour dans la région de Toronto, il fut coordonnateur de la musique de 1955 à 1976 pour le Conseil de l'éducation de Scarborough. Il exerça d'autres fonctions administratives, longtemps à titre de directeur et président du Centre de musique canadienne, mais aussi comme directeur du Conseil canadien de la musique. En 1963, il aida à organiser, avec le regretté John Adaskin du Centre de musique canadienne, le premier colloque des compositeurs canadiens au sujet de l'enseignement de la musique.
En 1960, à la suite d'un stage d'étude à Munich avec Gunild Keetman et Carl Orff, Bissell introduisit la méthode Orff d'enseignement des rudiments de la musique dans les écoles de Scarborough, selon laquelle tout développement musical valable est d'abord fondé sur la connaissance de ses propres racines.
Le folklore a souvent influencé les œuvres de Bissell, Six Folk Songs from Eastern Canada (commande de la CBC, interprétée pour la première fois par Maureen Forrester en 1971) jusqu'aux Variations on a Canadian Folk Song pour orchestre à cordes (commandée et interprétée par les Toronto Chamber Players). De ce fait, il est classé comme <>, ce qu'il accepte volontiers. Même les titres de ses œuvres (Three Songs in Praise of Spring, Under the Apple Boughs, A Bluebird in March) sont franchement axés sur la nature, ceci à une époque où la préférence va aux titres abstraits ou techniques.
En général, Bissell a un style peu dissonant et tient encore fermement à l'harmonie diatonique. Sa Sonata for Organ (1963), bel exemple de son écriture plus complexe, est fondamentalement polyphonique et incorpore à quelques reprises une dissonance passagère. Néanmoins, la structure globale est nettement de nature tonale, diatonique.
SDEC (SOCAN)
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.