DR. MONTE KEENE PISHNY-FLOYD was born in Oklahoma City in 1941. At six, he wrote his first composition. He attended Oklahoma City elementary and secondary schools, Oklahoma City University (B.Mus.,1964), University of Oklahoma (M.Mus., 1965) and Eastman School of Music (Ph.D. in composition, 1972).
He studied composition with Bernard Rogers, David Diamond, Burrill Phillips, Ray Luke, among others, and piano with Eugene List. Dr. Pishny-Floyd joined the Faculty of St. Mary's College in South Bend, Indiana in 1968, and in 1971 came to the University of Saskatchewan. He is now a full professor and Head of Composition. Dr. Pishny-Floyd is married and has four daughters, all musical. His wife Annette (M.A. Eastman, 1970) is a pianist and a conductor, and she both copies and performs his music.
His music has been performed throughout North America, in Europe, Israel, and South America and has been recorded, broadcast nationally on CBC, and published. In addition to composing prolifically for most media, Dr. Pishny-Floyd is a published scholar and poet who has written papers on a variety of topics and created a large body of poetry. He generally writes his own librettos and texts.
His output includes everything from simple, short pieces to long and involved compositions full of complex counterpoint. Much of his music is serial, but in a way that extends functional tonality and is deliberately eclectic. His consistently dissonant idiom, influenced by Ives, Berg, Carter, Bartók, and Hindemith features elaborate contrapuntal structures manifesting a lineage extending from Perotin to Machaut, Josquin, J.S. Bach and Brahms, through the above-named 20th century composers, and also through the direct influence of his teacher David Diamond, to himself. His music at times manifests a Middle Eastern mysticism profoundly influenced by Judaism, with overtones of Indic traditions. In this respect, characterized by additive/diminutive series, melismatic writing, and colouristic chord voicing (spacing), Messiaen's influence is felt. In addition, all the types of music one hears in North America, especially jazz and blues, but also rock, country and western, bluegrass, the music of native peoples and even gospel music have left a subtle imprint on his style.
1988
PROCAN
MONTE KEENE PISHNY-FLOYD, Ph. D., est né à Oklahoma City en 1941. À six ans, il avait déjà écrit sa première composition. Il a fréquenté les écoles primaires et secondaires d'Oklahoma City, l'Université d'Oklahoma City (B. Mus., 1964), l'Université de l'Oklahoma (M. Mus., 1965) et l'École de musique Eastman (Ph. D. en composition, 1972).
Il a étudié la composition avec Bernard Rogers, David Diamond, Burrill Phillips et Ray Luke, entre autres, ainsi que le piano avec Eugene List. Pishny-Floyd devient membre de la Faculté du Collège St. Mary's à South Bend, Indiana, en 1968, et de l'Université de la Saskatchewan en 1971. Il est maintenant professeur titulaire et chef de la Composition. Il est marié et a quatre enfants, qui ont tous le tempérament musical. Sa femme Annette (M.A. Eastman, 1970) est pianiste et chef d'orchestre; elle copie les compositions de son mari et les interprète.
La musique de Pishny-Floyd a été jouée à travers l'Amérique du Nord, en Europe, en Israël et en Amérique du Sud; elle a été enregistrée, diffusée sur le réseau national de la CBC et publiée. En plus de composer abondamment pour la plupart des médias, Pishny-Floyd a publié des ouvrages savants et de la poésie; il a publié à propos d'une variété de sujets et écrit un grand nombre de poèmes. Habituellement, il écrit lui-même les paroles et livrets de ses compositions musicales.
Sa production comprend de tout, des pièces brèves et simples jusqu'aux longues et compliquées, remplies de contrepoint complexe. Sa musique est en grande partie sérielle, mais d'une manière qui prolonge la tonalité fonctionnelle et qui est, de plus, délibérément éclectique. Son langage infailliblement dissonant, influencé par Ives, Berg, Carter, Bartók et Hindemith, fait appel à des structures contrapuntiques élaborées qui manifestent une filiation depuis Perotin, Machaut, Josquin des Prés, J. S. Bach et Brahms, jusqu'aux compositeurs du XXe siècle précités, mais ausi une filiation par influence directe entre son maître David Diamond et lui-même. Sa musique traduit quelquefois un mysticisme moyen-oriental profondément marqué par le judaïsme, avec des accents hérités des traditions indiennes. À cet égard, on sent l'influence de Messiaen, caractérisée par des séries augmentantes/diminuantes, une écriture mélismatique et une coloration des accords. En outre, tous les types de musique que l'on entend en Amérique du Nord, en particulier le jazz et le blues, mais aussi le rock, le country and western, le bluegrass, la musique des autochtones et même les chants gospels ont marqué son style d'une empreinte subtile.
SDEC (SOCAN)
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