Moshe Denburg, who hails from a well known Montreal Rabbinical family, came to the west coast in 1982. His musical career has spanned over 4 decades and his accomplishments encompass a wide range of musical activities, including Composition, Performance, Music Education, and Artistic Direction. He is the founder of the Vancouver Inter-Cultural Orchestra (VICO) and has been a driving force behind the ensemble’s many activities since its inception in the year 2001. He has studied music extensively, both formally and informally, and for the past 30 years has been engaged in exploring the musical resources of the non-Western world, creating music that challenges musicians of differing disciplines to work together across aural/written cultural divides, and to find a common musical aesthetic. He has traveled worldwide, living and studying in the United States, Israel, India and Japan.
From 1986 to 1990 he studied composition with John Celona at the University of Victoria. In addition to writing in a Jewish musical idiom, he has written a large number of works for a variety of instruments from non-Western cultures (East Indian, Chinese, Japanese, Arabic and more), which have been performed, recorded, and broadcast at festivals and on the radio both in Canada and abroad. He is the recipient of many Canada Council grants and commissions and his works have been performed, recorded, and broadcast all over the world.
Moshe Denburg, qui est originaire d’une famille rabbinique de Montréal, s’est établi sur la côte Ouest en 1982. Sa carrière musicale s’étale sur plus de quatre décennies et la composition, l’interprétation, l’éducation musicale, la direction artistique figurent au nombre de ses multiples activités musicales. Le musicien a fondé l’Orchestre interculturel de Vancouver (VICO) et a été un élément essentiel des maintes activités de l’ensemble depuis l’avènement de ce dernier en 2001. Il a effectué des études musicales approfondies de manière à la fois formelle et informelle et, durant ces 30 dernières années, il s’est voué à l’ exploration des ressources musicales du monde non occidental tout en créant une musique exhortant les musiciens de différentes disciplines à œuvrer de concert - au-delà des dissemblances sonores et écrites – en vue de trouver une esthétique musicale commune. Il a voyagé dans le monde entier et vécu et étudié aux États-Unis, en Israël en Inde et au Japon.
De 1986 à 1990, Moshe Denburg a étudié la composition avec John Celona à l’Université de Victoria. Il a non seulement écrit dans un langage musical juif mais il a en outre composé nombre d’œuvres pour une diversité d’instruments issus de cultures non occidentales (indienne d’Asie, chinoise, japonaise, arabe pour ne citer que celles-là ) qui ont été jouées, enregistrées et diffusées lors de plusieurs festivals et ont été retransmises sur les ondes au Canada et à l’étranger. Il a reçu nombre de bourses et de commandes du Conseil des Arts du Canada et ses œuvres ont été exécutées, enregistrées et diffusées dans le monde entier.
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