Arlan N. Schultz is assistant professor of music, composition and theory at the University of Lethbridge, where he is head of the composition area. His composition teachers include Brian Ferneyhough, Roger Reynolds, Chinary Ung, Harvey Sollberger, Brian Cherney, and Michael Matthews. Academic awards include numerous teaching assistantships and fellowships including the Richardson Foundation Scholarship for Music (Manitoba) and the Kurt Weill Fellowship for music (UCSD). Composition awards include the BMI (1990) and Godfrey Ridout Awards (SOCAN, 1991) for Quartet Opus 10 and Edifice respectively; a commission (1994) from the National Arts Center Orchestra in Ottawa, Canada, as part of the NAC's young composers competition; the Canada Arts Council's Robert Fleming Prize for composition (1995), and Second Prize in the International Mozart Competition (1997), Salzburg for PLI, which has since been published by Universal Edition, Vienna. He has also obtained numerous grants from the Canada Arts Council, the Quebec Council for Arts and Letters, and the University of Lethbridge’s Office of Research Services.
Dr. Schultz's music has been broadcast on Radio Canada, and in France, and has been heard in performances in Canada, the United States, France, Germany, Austria, and Hungary. He has been commissioned by the National Arts Centre Orchestra, the McGill Concert Choir, the Stuttgart Wind Quintet with Canadian pianist Louise Besette, Hungarian violinist János Négyesy, Canadian pianist Sandra Brown, Ensemble Resonance, Calgary, and New Works Calgary among others.
In addition to his creative work, Dr. Schultz is active in several areas of research related to the field of composition. He is engaged in implementing software algorithms for real-time audio spatialization in live performance, designing symbolic computational algorithms for computer-assisted composition, and audio synthesis.
Arlan N. Schultz est professeur adjoint de musique, de composition et de théorie à l’Université de Lethbridge, où il est directeur du département de composition. Il a étudié la composition avec Brian Ferneyhough, Roger Reynolds, Chinary Ung, Harvey Sollberger, Brian Cherney et Michael Matthews. Au nombre de ses distinctions universitaires, on compte de nombreux postes d’assistant et plusieurs bourses, dont la Richardson Foundation Scholarship for Music (Manitoba) et la Kurt Weill Fellowship pour la musique (UCSD). Les prix de composition qu’il a remportés comprennent le prix de BMI (1990) et le Prix Godfrey Ridout (SOCAN, 1991), pour Quartet, Opus 10 et Edifice, respectivement ; une commande (1994) de l’Orchestre du Centre national des Arts à Ottawa dans le cadre du concours de jeunes compositeurs du CNA ; le prix de composition Robert-Fleming du Conseil des Arts du Canada (1995) de même que le Deuxième Prix au Concours international Mozart (1997) à Salzbourg pour PLI, publiée depuis chez Universal Edition, à Vienne. Arlan a également obtenu plusieurs subventions du Conseil des Arts du Canada, du Conseil québécois des arts et des lettres ainsi que de l’Office of Research Services de l’Université de Lethbridge.
La musique d’Arlan Schultz, Ph.D., a été diffusée sur les ondes de Radio-Canada et radiodiffusée en France, et elle a été exécutée au Canada, aux États-Unis, en France, en Allemagne, en Autriche et en Hongrie. Il a reçu des commandes, entre autres, de l’Orchestre du Centre national des Arts, du McGill Concert Choir, du Stuttgart Wind Quintet en collaboration avec la pianiste canadienne Louise Bessette, du violoniste hongrois János Négyesy, de la pianiste canadienne Sandra Brown, d’Ensemble Resonance à Calgary et de New Works Calgary.
Parallèlement à ses activités de création, Arlan Schultz mène des recherches dans divers domaines reliés à la composition. Il travaille à l’application d’algorithmes de logiciels pour la spatialisation audio en temps réel en concert, à la conception d’algorithmes symboliques-numériques pour la composition assistée par ordinateur et il fait des recherches sur la synthèse audio.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.