The influences on my Clarinet—the title of this composition—are diverse. The description of the work might be summed up in this manner: a synthetic convolution of Saint-Saëns and Bob Dylan, in which the sound and standard repertoire of the clarinet—the instrument—are explored. I include my composition, Clarinet, in a series of large-ensemble character-pieces, which showcase aspects of a single instrument (i.e. Trombone for wind orchestra, 2004). For instance, in Clarinet, there are passages for three clarinets that exemplify the timbral qualities of the instrument. These sections feature: clear and serene flute or violin-like phrasing; loud trumpet cawing, reminiscent of the clarino playing of the eighteenth century; morendo tones representing intense activity; pining and melancholic meandering; raucous detuned flourishes typical of clarinet-sectional passages in the wind band repertoire; plaintive wailing from the Yiddish folk music tradition.

____________________________________

Cette composition intitulée Clarinet est le reflet de diverses influences. On pourrait toutefois la décrire de manière sommaire, de la façon suivante: il s’agit d’une convolution synthétique entre Saints-Saëns et Bob Dylan, dans laquelle le son et le répertoire typiques de la clarinette (l’instrument même) sont explorés. Clarinet fait partie d’une série de mes compositions pour grand ensemble orchestral dont chacune met en exergue certaines caractéristiques d’un instrument donné (la série comprend Trombone pour orchestre à vent, 2004). Par exemple, on y trouve certains passages pour trios de clarinettes qui illustrent les qualités du timbre de l’instrument. Ces parties montrent tantôt un phrasé clair et serein évoquant la flûte ou le violon; tantôt un croassement sonore de trompette rappelant le son du clarino baroque; des sons morendo représentant une activité intense; un son langoureux errant de manière mélancolique; des notes légèrement hors tonalité dans une floraison typique du répertoire de fanfare pour clarinette; ou encore un gémissement plaintif dans la tradition de la musique folklorique Yiddish.