The music of Kati Agócs is hailed for merging sensuous allure with lapidary rigor, and is performed by leading musicians worldwide. The Boston Globe has cited its elegance, praising “music of fluidity and austere beauty” which “disperses its energy in unexpected ways,” “combining great tensile strength with a gorgeous unfolding of luminous lyrical episodes, rich inventive counterpoint, and a feeling of deep, elusive mystery.” The New York Times has characterized her chamber music as “striking”, her orchestral music as “filled with attractive ideas”, and her vocal music as possessing “an almost nineteenth-century naturalness.”
Her works have been commissioned and performed by ensembles such as the Toronto Symphony Orchestra, the Minnesota Orchestra, Symphony Nova Scotia, National Arts Center Orchestra, Newfoundland Symphony, CBC Radio Orchestra, Hamilton Philharmonic Orchestra, Windsor Symphony Orchestra, Peterborough Symphony, National Youth Orchestra of Canada, Boston Symphony Chamber Players, eighth blackbird, Duo Concertante, and many others. Boston Modern Orchestra Project has recorded a CD devoted to orchestral music by Kati Agócs, including her critically acclaimed work for women’s chorus and orchestra The Debrecen Passion.
She has been awarded a Guggenheim Fellowship, the Leonard Bernstein Fellowship from the Tanglewood Music Center, a Fulbright Fellowship, the prestigious Arts and Letters Award in Music from The American Academy of Arts and Letters, and many other awards and honours. In its award citations, The Academy said: “The music of Kati Agócs reveals a wonderfully accessible lyricism that unfolds with both drama and complexity…It has heart: it reaches the hearer through melody and clear design, with its soulful directness and its naturalness of dissonance.”
Kati Agócs earned Doctoral and Masters degrees from The Juilliard School, where her principal teacher was Milton Babbitt. She is also an alumna of the Aspen Music Festival, Sarah Lawrence College, and the United World Colleges. Born in 1975 in Windsor, Ontario, Kati Agócs serves on the composition faculty at the New England Conservatory in Boston and maintains a work studio in the fishing village of Flatrock, near St. John’s, Newfoundland.
Le mélange de sensualité et d’intraitable rigueur qui caractérise les compositions de Kati Agócs attire de grands interprètes de partout sur la planète. Le Boston Globe rappelle l’élégance, « la fluidité et la beauté austère » de sa musique, qui « projette son énergie dans des directions insoupçonnées », « combinant une grande tension à une gerbe sublime de passages d’un lumineux lyrisme, à un contrepoint créatif et complexe, et à un profond mystère qui veut nous éluder ». Pour sa part, le New York Times évoque le côté « saisissant » de sa musique de chambre, le « foisonnement créatif » de ses pages orchestrales et le « naturel presque dix-neuvième siècle » de ses œuvres vocales.
De nombreuses formations ont passé commande à Kati Agócs, dont les orchestres symphoniques de Toronto, de Windsor, de Peterborough, de la Nouvelle-Écosse, et de Terre-Neuve, le Minnesota Orchestra, l’Orchestre du Centre national des Arts, le CBC Radio Orchestra, l’Orchestre philharmonique de Hamilton, l’Orchestre national des jeunes du Canada, les Boston Symphony Chamber Players, Duo Concertante et eighth blackbird. Le Boston Modern Orchestra Project a pour sa part consacré tout un disque à ses œuvres orchestrales, comprenant notamment sa composition pour chœur de femmes et orchestre intitulée The Debrecen Passion, acclamée par la critique.
Boursière Fulbright, Kati Agócs a également reçu une bourse de recherche Guggenheim en plus d’être lauréate de la bourse Leonard Bernstein décernée par le Tanglewood Music Center. Parmi les nombreuses marques de reconnaissance qui lui ont été décernées, elle a notamment reçu le prestigieux prix musical de l’Académie américaine des arts et des lettres, dont les membres jugent que « [sa] musique fait preuve à la fois d’un merveilleux lyrisme accessible qui s’offre à nous dans toute sa complexité dramatique et d’une âme qui vient toucher l’auditeur au moyen d’une structure claire et mélodique, sans détour et d’une dissonance naturelle ».
Détentrice d’un doctorat et d’une maîtrise de la Julliard, où elle a étudié sous la férule de Milton Babbitt, Kati Agócs est également diplômée du Festival de musique d’Aspen, du Sarah Lawrence College, et des United World Colleges. Née à Windsor en 1975, elle fait partie du corps professoral du New England Conservatory de Boston, où elle enseigne la composition. Elle continue de créer dans son studio de Flatrock, un petit village de pêcheurs près de St. John’s, à Terre-Neuve.
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